לחץ דם נורמאלי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לחץ דם נורמאלי

לחץ דם נורמאלילחץ דם נורמלי הוא לחץ סביר שאינו גורם נזק לטווח ארוך לכלי הדם, ללב, לכליות ולמערכות נוספות בגוף.

לחץ הדם נמדד בשני מצבים: הלחץ הנוצר עם התכווצות שריר הלב והזרקת דם (פעימה) אל העורקים והלחץ שישנו בזמן מנוחה בין התכווצויות.

הערך הראשון נקרא לחץ סיסטולי והוא הערך הגבוה מבין השניים והערך השני הוא הלחץ הדיאסטולי הנמוך.

האופן בו הלב מזרים דם לעורקים

הלב הוא שריר העובד ללא הפסקה. הוא מורכב מארבעה חלקים: עליה ימנית ושמאלית וחדר ימני ושמאלי. דם רווי חמצן מן הריאות מגיע אל העלייה השמאלית ומשם לחדר השמאלי. התכווצות שריר הלב מזרימה את הדם מן החדר השמאלי אל העורקים, מה שיוצר את הלחץ הסיסטולי.

התרפות השריר לפני ההתכווצות הנוספת וקבלת דם חדש נותנת את ערכו של הלחץ הדיאסטולי, הנמוך. דם עני בחמצן ורווי פחמן דו חמצני מגיע אל החדר הימני, ממנו לעליה הימנית ומשם לריאות.

מה קובע את לחץ הדם?

ערכי לחץ הדם נקבעים בהתאם לשני פרמטרים. האחד הוא כמות הדם המוזרקת אל העורקים והשני הוא תנגודת היקפית של כלי הדם, כלומר, הלחץ שיוצרים דפנות כלי הדם. הלחץ יהיה גדול אם כמות הדם הזורמת תהיה גדולה יותר או לחלופין אם דפנות כלי הדם הופכים קשיחים יותר ומאבדים את גמישותם.

גם הצטברות משקעים המצרים את כלי הדם ותופסים חלק מן המקום בו אמור הדם לזרום, כמו הכולסטרול הרע, גורמים להצרת כלי הדם ולהעלאת הלחץ, ממש כמו בצינור המזרים מים במערכת אינסטלציה ונסתם בעקבות הצטברות משקעים עם השנים.

מדידת לחץ דם

כיוון שלחץ דם, במיוחד לחץ דם גבוה, כמעט ואינו גורם לתסמינים בטווח הקצר, בדיקת לחץ דם היא בדיקה חשובה הנעשית כמעט בכל ביקור שגרתי אצל רופא משפחה וניתנת לביצוע גם בבית. הבדיקה נעשית באמצעות מכשיר לחץ הדם. המכשיר מתחבר לשרוול הגמיש המולבש על הזרוע.

המכשיר ישמיע מספר פעימות תוך שמתבצעת חסימת עורקים. הפעימה הראשונה תיתן את ערך הלחץ הסיסטולי ואילו הפעימה האחרונה את הלחץ הדיאסטולי. כאמור לחץ דם אופטימלי הוא 120/80.

 

חשיבות השמירה על רמות נורמאליות של לחץ דם

כל עוד לא התגלתה בעיה הדורשת טיפול תרופתי, אורח חיים בריא הוא הדרך לשמירה על לחץ דם נורמלי ותקין. חשובה תזונה בריאה הממעיטה במלח, סוכר ושומנים רוויים (כמו שומן טרנס) אך כוללת שומן חד בלתי רווי כמו שמן זית, אגוזים ועוד.

כל פעילות גופנית, גם כמה דקות של תרגילים או הליכה יתרמו לשמירה על לחץ הדם. הורדת הלחץ ככל האפשר, נשימות עמוקות והירגעות חשובים מאוד לשמירה על לחץ הדם בערכים טובים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לחץ דם גבוה

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן