מד לחץ דם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מד לחץ דם

מד לחץ דםלחץ דם גבוה נקרא גם הרוצח השקט. אם הוא אינו מטופל, הוא עלול לגרום לסיבוכים קטלניים כמו מחלות לב וכלי דם, התקפי לב, אירוע מוחי ובעיות בכליות.

אך אין לו כמעט תסמינים המעידים עליו. לכן, חשוב מאוד המעקב אחר לחץ הדם ומדידתו.

מהו לחץ דם?

לחץ הדם הוא הלחץ שנוצר בכלי הדם כתוצאה מזרימת הדם. הוא מושפע מכמות הדם הזורמת בהם המגיעה בעקבות התכווצות הלב והזרקת דם ממנו והן מהתנגודת ההיקפית של כלי הדם. קיימים שני ערכים של לחץ הדם: לחץ הדם הסיסטולי, הגבוה, המתקבל עם התכווצותו של שריר הלב, ולחץ דם דיאסטולי המתקבל בזמן המנוחה, בין ההתכווצויות.

איבוד גמישותם של כלי הדם מעלה את לחץ הדם, כמו גם הצטברות שומנים ומשקעים בתוך כלי הדם המפריעה לזרימה תקינה. ערכי לחץ דם טובים הם 120/80. ערכים של 140/90 מצביעים כבר על לחץ דם גבוה. ערכי לחץ הדם נקבעים במילימטר כספית.

סוגי מד לחץ דם

מד הלחץ הראשון הומצא בשנת 1711 אך מדידת לחץ הדם נעשתה בו בשיטה פולשנית ולכן המכשיר כלל לא נוסה על בני אדם. שיפור רציני בוצע באמצע המאה ה-19 במדידה בה לא נעשתה חדירה אל כלי הדם אלא נעשתה על ידי הפעלת לחץ זמני על העורק בכדי להעלים את הדופק, אך המכשיר היה מסורבל ולא מדויק.

מאז הלך המכשיר ושוכלל עד ההגעה למכשירים הזמינים היום, הנחלקים לשני סוגים: אנאלוגי ודיגיטלי. מד לחץ דם אנאלוגי דורש סטטוסקופ להאזנה ולכן משתמשים בו אנשי מקצוע ונדרש לבצע את המדידה במקום שקט. מד לחץ אחר הוא מד לחץ כספית.

הוא נחשב למד הלחץ המדויק ביותר – מד לחץ אנדרואידי הוא מד מכני שנחשב למדויק פחות. מד הלחץ הנפוץ ביותר והנוח לשימוש הוא מד לחץ דיגיטלי הניתן לשימוש גם בסביבה רועשת ובשל קלות התפעול שלו ניתן לשימוש גם כמכשיר ביתי. מד לחץ זה אינו מודד לחץ סיסטולי ודיאסטולי אלא משתמש בממוצע לחץ הדם ובחישובים נוספים.

כללים לביצוע מדידת דם מדויקת

יש לוודא שהמכשיר מכויל ותקין. יש לבצע את המדידה במצב של ישיבה רגועה כשמומלץ להיות במצב זה גם מספר דקות לפני המדידה. הזרוע הנבדקת צריכה להיות נתמכת ובגובה הלב. את השרוול יש להתאים להיקף הזרוע כך לא יהיה רפוי או לוחץ מדי עם תחילת המדידה.

יש להניח את השרוול על העורק הברכיאלי שבין הכתף למרפק. על מנת להגיע לתוצאה המדויקת ביותר, יש לבצע יותר ממדידה אחת כשההתייחסות היא למדידה הקרובה ביותר לתוצאה שהייתה לפניה. מומלץ לבדוק תחילה את לחץ הדם בשתי הידיים ולהמשיך ולמדוד את הלחץ ביד בה התקבלה תוצאה נמוכה יותר.

על מה להקפיד במדידת לחץ דם בבית?

כשמודדים לחץ דם בבית חשוב לעשות זאת תמיד בתנוחה דומה ובאותה שעה, רצוי בבוקר. לקביעת ממוצע לחץ הדם היומי יש לבצע מספר בדיקות במהלך היום.

כדי לוודא את יעילות המכשיר מומלץ מדי פעם להשוות בין התוצאות המתקבלות בו לאלו המתקבלות במרפאה. מומלץ לא להשתמש במכשירים המודדים לחץ דם בחלק התחתון של האמה למרות הנוחות שלהם כי הם מדויקים פחות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לחץ דם גבוה

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן